Zo, nu ben ik uitgelogd

12 mei 2015 - Ngurah Rai airport, Indonesië

Daar zitten we dan, met de hele zeventienkoppige familie van de projectleider in de auto, onderweg naar het vliegveld. Met elke kilometer zie ik meer dorpsnamen voorbijkomen die een extra studie vereisen om ze uit te kunnen spreken en meer westerse reclame. Het feit dat Ronaldinho hier nog op de reclameborden prijkt is een voordeel aan Bali op zich. Laten we het maar gauw hebben over de twee weken die aan deze laatste rit voorafgaan, voordat ik besluit om een van die onmogelijke dorpsnamen op te nemen in dit verslag.

Twee zondagen geleden heb ik na een drukke week op het project mijzelf beloond met een middagje snorkelen. De eerste twintig meter was ik heerlijk aan het zeuren over de relatief lage temperatuur van het zeewater, toen dat drastisch veranderde in een slaak om hulp  omdat we na twintig meter twee rifhaaien van 50 cm lang zagen zwemmen. Ik schatte mijzelf sneller in dan mijn gids en zette het op een zwemmen, later vertelde de gids mij dat ze niet gevaarlijk zijn en nog redelijk goed Engels kunnen ook.

Die week daarna stond in het teken van Engelse conversatie. De Past Tense en Past Continuous zitten nu in het systeem van de kinderen en ze hebben er sindsdien veel over gesproken, in het Balinees. Dat dan weer wel.. Ook heb ik die week een aantal kinderen meegenomen om wat eten te proberen dat ze nog nooit gehad hadden. Zo zijn twee goede kinders mee pizza wezen eten en kwamen ze op het idee om dat op een geheim strand op te eten. Nu ben ik de beroerdste niet en ging daar 'luid protesterend' in mee.

De laatste week kreeg het label: 'Sepak Bola-Minggu', wat vrij vertaald iets als voetbalweek moet betekenen. We hebben voetbaltenue's, voetballen en een scheidsrechtersfluitje voor de studentjes gekocht en zijn na vele trainingen vrijdagmiddag naar de zaalvoetbalzaal in Candidasa gegaan. Door wat namen als Lionel Messi, Cristiano Ronaldo en Jean-Marie Pfaff te laten vallen waren ze als snel zeer enthousiast. Na twee uur ploften ze voldaan en moegestreden neer op het te kleine bankje naast het veld, de samenvatting zal zondag bij Studio Sport te zien zijn. Een prachtige ervaring die ik nooit meer zal vergeten!

Daar zitten we dan, met de hele zeventienkoppige familie van de projectleider in de auto, onderweg naar het vliegveld. Ik ben iedereen die mij succes heeft gewenst, mijn familie en sponsoren ontzettend dankbaar voor de hulp en/of goede woorden. Daarnaast ben ik mijn Balinese rakkers ontzettend dankbaar voor deze ervaring, ik heb verdomme zelfs makreel gegeten, dan heb je het ver geschopt!

Als laatste wil ik Schols Foundations bedanken voor het bieden van deze mogelijkheid, groot respect voor wat zij bereikt hebben in Bali.

1. Simone:
    12 mei 2015
    Hee Jas! Het zit er dus op voor je! Ik ben eigenlijk meer benieuwd of je nog wel eens zelf gekookt hebt (verse kroepoek...?) of je nog wel eens een wasje gedraaid hebt en of je de honden echt noooooit vergeten bent eten te geven, of de lichten op de tuinmuur aan/uit te doen, of de kussens van de banken op de veranda binnen te halen. Maar daar schrijf je dan weer niet over....
    Je hebt het goed gedaan zo te lezen, en veel plezier met de kids gehad. Ik denk dat zij een geweldige tijd met jou gehad hebben. Voetbal, energie, blond, lol, pizza en humor: je zit nu voorgoed in hun hartjes.... Goede thuisreis en thuiskomst. Het was leuk om je (even) mee te maken.
    PS Mocht het pianoconcert voor Nepal slachtoffers nog in je systeem zitten, dan hoor ik nog van je. Zelf word ik zeer binnenkort weer oma dus qua organisatie zal ik even weinig tijd hebben. Enfin, ik hoor het wel. Oja, veel succes met de stuediekeuze!!
  2. Jasper de Haan:
    12 mei 2015
    Hoi Simone!

Ik heb nog een aantal keer mijn beroemde rijst met saté en kipnuggets bereid. Twee tot drie keer in de week een wasje gedraaid en opgehangen, daarna vaak met hamer en beitel de handdoeken te lijf om ze enigszins soepel te krijgen. Ik ben de honden niet vergeten nee, ook al hebben ze me meermaals uit mijn bed gezongen om drie uur 's nachts heb ik ze goed verzorgd en vanaf een meter of tien geaaid. De lichten op de tuinmuur heb ik uitgelaten want ik nam zelf de rol van 'het zonnetje in huis' op me.

Haha, ik denk dat de kinderen het wel konden waarderen. Ze waren erg enthousiast altijd! Zelfs toen ik wegging, bedenk ik me nu... .

Sabrine, Ton en natuurlijk jij ook hartstikke bedankt voor de hulp met opstarten en het vermaak naderhand.

Ik heb zondag waarschijnlijk een vergaderingetje daarover, daarna laat ik je wat weten! Tragisch dat er tussen Kathmandu en de Mount Everest weer een aardbeving heeft plaatsgevonden. De hulp blijft nodig.

Succes met wederom oma worden, ik heb het al een aantal keer mogen meemaken zelf en het is fabuleus.